Velké SUV z Mnichova zná svět od roku 1999. Nyní přichází řada na jeho třetí generaci, která se chce pochlubit bohatou nabídkou moderních technologií na palubě. Systémy automatického parkování, varování proti střetu s vozidlem v mrtvém úhlu nebo zabraňující kolizi s jiným autem v nízkých rychlostech jsou už dnes samozřejmostí i mimo třídu luxusních aut. BMW X5 ale k tomu přidává ještě tempomat s funkcí Stop and Go.

To znamená, že auto bude nejen regulovat rychlost podle vozu jedoucího vpředu, ale v případě, že na dálnici dojede kolonu, bude schopné se zastavit. A poté zase rozjet. Novinkou je také systém Traffic Jam Assistant, který v rychlostech do 60 km/h pomůže s jízdou v koloně. BMW se tak bude pohybovat podle ostatních aut a zvládne i upravovat směr.

Řidič by tak mohl mít více času, třeba na práci. Díky rozšíření funkce ovládání hlasem bude možné během jízdy nejen vyvolávat kontakty z adresáře telefonu, ale i nadiktovat a okamžitě odeslat e-mail.

Nová generace BMW X5 o několik milimetrů narostla na délku, což by se mělo projevit na prostornosti interiéru. Z hlediska designu jde ale spíše jen o drobnější úpravy. Nová je třeba čelní maska rovnou navazující na velká světla. Zde se X5 inspiroval u menšího sedanu řady 3.

Podobnost obou vozů lze vycítit také v interiéru, konkrétně na palubní desce. Ta je tvořena oblými liniemi, ze kterých vystupuje velká obrazovka multimediálního systému iDrive. Ostatní prvky jako třeba sportovní volant se třemi rameny nebo joystick sloužící k ovládání automatické převodovky známe z jiných modelů bavorské automobilky.

Vůbec poprvé ale BMW X5 nabídne třetí řadu sedadel, do boje se tak může postavit třeba s mamutím SUV Mercedes-Benz GL nebo právě na trh přicházejícím Range Roverem Sport. Celkem se na palubu vejde sedm lidí, úplně dozadu ale jen ti s postavou do 150 cm. Třetí řada tak bude útočištěm dětí.

Díky zvětšení interiéru je nyní možné posouvat sedačky v druhé řadě nebo nastavovat sklon jejich opěradel. Zároveň je možné je samostatně sklopit a tím rozšířit objem kufru. Ten vyrostl na 650 litrů, minulá generace nabízela kapacitu 620 l. Páté dveře budou otevíratelné elektricky.

Nejdříve se třemi motory

Nabídka motorů s příchodem BMW X5 na trh nepřekvapí. Základem bude nejprodávanější naftový šestiválec xDrive30d s výkonem 258 koní. Díky tomu, že auto mezigeneračně shodilo 90 kg své hmotnosti, má nabídnou lepší dynamiku i spotřebu. Ta by se měla v průměru pohybovat kolem 6,2 litrů nafty na 100 km.

Pro náročnější řidiče budou zatím dvě možnosti. Verzi X5 M50d požene naftový šestiválec se třemi turbodmychadly o výkonu 380 koní. Benzin bude konzumovat verze xDrive50i s přeplňovaným osmiválcem o výkonu 449 koní. U ní je už ale nutné počítat minimálně s 10,4 litry spotřeby.

To ale není zdaleka vše. Postupně se totiž nabídka motorů rozroste. V plánu je nejen nejdražší a nejvýkonnější varianta X5 M, ale i velmi úsporná verze sDrive25d. V ní vůbec poprvé dostane BMW X5 čtyřválcový turbodiesel, ale také jen pohon zadních kol. Všechny verze bude ovládat automatická převodovka s osmi stupni a několika jízdními režimy.

Nové BMW X5 se ukáže na autosalonu ve Frankfurtu. Ten proběhne na začátku září.